KTO: Klient z branży edukacyjnej
CO: Projekt skierowany do uczniów klas 8
PO CO: Budowanie wizerunku marki oraz zwiększenie zaangażowania użytkowników
GDZIE: Facebook
AUTORZY SUKCESU: Edyta Gajewska, Damian Czarny, Iga Jarocińska
01
Po co wymyślać niestworzone rzeczy, skoro klient podrzuca treść i sam o sobie pisze tak: „(...) to największe w Polsce wydawnictwo edukacyjne z kompleksową i nowoczesną ofertą, obejmującą wszystkie etapy edukacyjne oraz wszystkie przedmioty”.
2019 rok to rok zmian. Gimnazja przekształciły się w osiem klas szkoły podstawowej. Dla młodych to rodzaj terapii szokowej, a starsi myślą, że czas się cofnął o jakieś 30 lat ;) Chcieliśmy, aby obsługiwany przez nas fanpage angażował teraźniejszych i przyszłych ósmoklasistów, przekazywał wiedzę i pomagał w nauce. To był idealny moment na wkroczenie na rynek i zdobycie pozycji lidera mediów społecznościowych w tej dziedzinie! Tym bardziej, że tzw. pokolenie rzadko podnosi wzrok znad świecących ekraników telefonów.
02
Głównym celem, jaki postawił przed nami klient było zbudowanie świadomości marki w mediach społecznościowych wśród bardzo wąskiej i bardzo specyficznej grupy odbiorców - uczniów ósmych klas szkoły podstawowej. Efektem tej potrzeby było przejęcie przez nas obsługi fanpage'a i natężenie działań w serwisie Facebook. We współpracy z redaktorami wydawnictwa rozpoczęliśmy pracę, niesieni przez naszą niezachwianą (no, może momentami) wiarę w młode pokolenie.
03
Cel był prosty: dotarcie do potencjalnych klientów, budowanie wizerunku marki, angażowanie użytkowników w danej kategorii wiekowej, aby zwiększyć aktywność pod publikowanymi treściami.
04
Naszymi priorytetami były:
Naszym największym wyzwaniem były ograniczenia i obostrzenia ze strony Facebooka, dotyczące:
Nasze obawy dotyczyły zatem promocji postów oraz tego, czy reklama z tak dużą ilością tekstu zostanie zatwierdzona. Facebook dba o to, aby użytkownicy nie czytali zbyt wiele i wyróżnia 4 poziomy ilości tekstu na obrazie reklamowym, które bezpośrednio wpływają na jego zasięg:
Oceny tekstu na obrazie | |
---|---|
Tekst obrazu: OK Reklama będzie wyświetlana poprawnie. |
|
Tekst obrazu: Niska Zasięg reklamy może być nieco mniejszy. |
|
Tekst obrazu: Średnia Zasięg reklamy może być znacznie mniejszy. |
|
Tekst obrazu: Wysoka Reklama nie może być wyświetlona. |
źródło: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay
Podczas tworzenia kampanii reklamowej z wybraną przez nas grafiką, komunikaty ze strony Facebooka wyglądały niestety następująco:
Tekst obrazu: Wysoka Reklama nie może być wyświetlona. |
|
Możesz wcale nie dotrzeć do odbiorców, ponieważ na obrazie znajduje się zbyt wiele tekstu. Facebook preferuje obrazy reklamowe bez tekstu lub z niewielką ilością tekstu. O ile dana reklama nie jest wyjątkiem, zmień obraz, zanim złożysz zamówienie. |
źródło: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay
Aż tu nagle niespodzianka! Pomimo wcześniejszych komunikatów i grożenia palcem przez Facebooka, reklama z powodzeniem docierała do zainteresowanych treściami użytkowników, co można zauważyć poniżej:
Budżet Zestaw reklam |
Ostatnia istotna zmiana | Wyniki | Zasięg | Wyświetlenia | Koszt / wynik |
---|---|---|---|---|---|
200,00 zł Całkowity |
8904 Aktywność u... |
62 380 | 138 640 |
0,02 zł Za aktywność z... |
|
- |
8904 Aktywność u... |
62 380 Ludzie |
138 64 Łącznie |
0,02 zł Za aktywność z... |
04
1. Aby zrealizować założony cel, zaczęliśmy przygotowywać ciekawe wizualnie treści, pomocne ósmoklasistom przy nauce do egzaminu oraz promować je za pomocą płatnych kampanii reklamowych.
2. W trakcie analizy oraz raportowania naszych działań organicznych zauważyliśmy, że bardzo dużym zaangażowaniem cieszą się posty z wiedzą w pigułce w formie tzw. map myśli. Mamy tylko nadzieję, że nie posłużyły one jako jedyne źródło przygotowań do matury ;) Statystyki przykładowego posta poniżej:
Skuteczność Twojego posta | ||
94 266 Liczba odbiorców | ||
480 Reakcje, komentarze i udostępnienia | ||
295 Lubię to! |
280 Dotyczące posta |
15 Dotyczące udostępnień |
44 Super |
42 Dotyczące posta |
2 Dotyczące udostępnień |
4 Ha ha |
4 Dotyczące posta |
0 Dotyczące udostępnień |
1 Wow |
1 Dotyczące posta |
0 Dotyczące udostępnień |
1 Przykro mi |
1 Dotyczące posta |
0 Dotyczące udostępnień |
64 Komentarze |
57 Dotyczące posta |
7 Dotyczące udostępnień |
72 Udostępnienia |
67 Dotyczące posta |
5 Dotyczące udostępnień |
12 996 Kliknięcie posta |
3. Drugim etapem naszych działań reklamowych było zebranie informacji, rozeznanie się na temat grupy docelowej oraz przygotowanie strategii działań reklamowych.
4. Poszukiwanie ósmoklasistów rozpoczęliśmy „targetując” reklamę wg zainteresowań oraz wieku grupy docelowej.
Zaangażowanie, wynikające z naszej kampanii było większe, niż się spodziewaliśmy! Średni koszt aktywności użytkownika wobec posta wahał się w granicach 0,07 PLN.
5. Wykorzystaliśmy tę szansę i zaczęliśmy z powodzeniem docierać do coraz większej liczby osób z grupy docelowej. Kula śnieżna i te sprawy.
Treści edukacyjne i wiedza w pigułce spodobały się oraz przyciągały docelową grupę odbiorców. Niespodziewanym, pobocznym efektem naszych działań było dotarcie również do grona nauczycieli i rodziców, którzy z chęcią udostępniali treści na swoich prywatnych kontach, jak i stronach szkół.
Wysokie zasięgi, przy niewielkich nakładach na reklamę sprawiły, że osoby zainteresowane treściami, angażowały się pod postami oraz dołączały do grona fanów strony.
W ciągu 5 miesięcy zwiększyliśmy liczbę fanów ponad dwukrotnie, przeznaczając 1170 zł na kampanie reklamowe. Może to nie tempo Billie Eilish, ale wstydu nie ma!
Przyrost fanów:
Wyniki | Zasięg | Wyświetlenia | Koszty / wynik | Wydana kwota | Zakończenie | Harmonogram | Koszt aktywności wobec posta |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4843 Aktywność u... |
5148 | 76 547 | 0,02 zł Za aktywność z... |
100,00 zł z 100,00 zł | 12 kwi 2019 | 9 kwi 2019 - 12 kwi 2019 4 dni |
0,02 zł |
7082 Aktywność u... |
63 354 | 127 698 | 0,02 zł Za aktywność z... |
150,00 zł z 150,00 zł | 7 kwi 2019 | 1 kwi 2019 - 7 kwi 2019 6 dni |
0,02 zł |
4254 Aktywność u... |
46 873 | 78 048 | 0,02 zł Za aktywność z... |
100,00 zł z 100,00 zł | 15 kwi 2019 | 12 kwi 2019 - 15 kwi 2019 3 dni |
0,02 zł |
4019 Aktywność u... |
38 591 | 74 539 | 0,02 zł Za aktywność z... |
100,00 zł z 100,00 zł | 9 kwi 2019 | 7 kwi 2019 - 9 kwi 2019 3 dni |
0,02 zł |
3180 Aktywność u... |
50 045 | 74 420 | 0,03 zł Za aktywność z... |
100,00 zł z 100,00 zł | 12 kwi 2019 | 10 kwi 2019 - 12 kwi 2019 3 dni |
0,03 zł |
11 197 Aktywność u... |
15 972 | 22 091 | 0,04 zł Za aktywność z... |
50,00 zł z 50,00 zł | 6 kwi 2019 | 4 kwi 2019 - 6 kwi 2019 3 dni |
0,04 zł |
553 Aktywność u... |
17 231 | 20 750 | 0,05 zł Za aktywność z... |
30,00 zł z 30,00 zł | 15 kwi 2019 | 14 kwi 2019 - 15 kwi 2019 17 godz. |
0,05 zł |
1500 Aktywność u... |
42 796 | 59 228 | 0,06 zł Za aktywność z... |
89,25 zł z 90,00 zł | 14 kwi 2019 | 12 kwi 2019 - 14 kwi 2019 3 dni |
0,06 zł |
220 Aktywność u... |
6892 | 7779 | 0,09 zł Za aktywność z... |
20,00 zł z 20,00 zł | 16 kwi 2019 | 15 kwi 2019 - 16 kwi 2019 3 dni |
0,09 zł |
46 Aktywność u... |
723 | 833 | 0,10 zł Za aktywność z... |
4,64 zł z 35,00 zł | 6 kwi 2019 | 4 kwi 2019 - 6 kwi 2019 3 dni |
0,10 zł |
27 891 Aktywność u... |
126 963 Ludzie |
576 960 Łącznie |
0,03 zł Za aktywność z... |
893,89 zł Łącznie wydatki |
0,03 zł Za czynność |
Wyniki przykładowej reklamy:
Budżet Zestaw reklam |
Ostatnia istotna zmiana | Wyniki | Zasięg | Wyświetlenia | Koszt / wynik |
---|---|---|---|---|---|
100,00 zł Całkowity |
4254 Aktywność u... |
46 873 | 78 048 |
0,02 zł Za aktywność z... |
|
- |
4254 Aktywność u... |
46 873 Ludzie |
78 048 Łącznie |
0,02 zł Za aktywność z... |
Dzięki dobrze dobranej strategii, stworzeniu angażującego contentu oraz dobrze je uzupełniającym kampaniom FB Ads, zrealizowaliśmy cele klienta: zbudowanie świadomości marki w mediach społecznościowych wśród bardzo wąskiej i specyficznej grupy odbiorców.
Na kolejnym etapie zajmiemy się działaniami takimi, jak:
Przemyśleliśmy kilka spraw i wyszliśmy z założenia, że chyba zdaliśmy ten egzamin! Piąteczka!
Czego możesz się spodziewać
pracując z nami?