Sukces

Piąteczka z komunikacji

KTO: Klient z branży edukacyjnej

CO: Projekt skierowany do uczniów klas 8

PO CO: Budowanie wizerunku marki oraz zwiększenie zaangażowania użytkowników

GDZIE: Facebook

AUTORZY SUKCESU: Edyta Gajewska, Damian Czarny, Iga Jarocińska

r

01

JAK TO SIĘ ZACZĘŁO?

Po co wymyślać niestworzone rzeczy, skoro klient podrzuca treść i sam o sobie pisze tak: „(...) to największe w Polsce wydawnictwo edukacyjne z kompleksową i nowoczesną ofertą, obejmującą wszystkie etapy edukacyjne oraz wszystkie przedmioty”.

2019 rok to rok zmian. Gimnazja przekształciły się w osiem klas szkoły podstawowej. Dla młodych to rodzaj terapii szokowej, a starsi myślą, że czas się cofnął o jakieś 30 lat ;) Chcieliśmy, aby obsługiwany przez nas fanpage angażował teraźniejszych i przyszłych ósmoklasistów, przekazywał wiedzę i pomagał w nauce. To był idealny moment na wkroczenie na rynek i zdobycie pozycji lidera mediów społecznościowych w tej dziedzinie! Tym bardziej, że tzw. pokolenie rzadko podnosi wzrok znad świecących ekraników telefonów.

02

CEL

Głównym celem, jaki postawił przed nami klient było zbudowanie świadomości marki w mediach społecznościowych wśród bardzo wąskiej i bardzo specyficznej grupy odbiorców - uczniów ósmych klas szkoły podstawowej. Efektem tej potrzeby było przejęcie przez nas obsługi fanpage'a i natężenie działań w serwisie Facebook. We współpracy z redaktorami wydawnictwa rozpoczęliśmy pracę, niesieni przez naszą niezachwianą (no, może momentami) wiarę w młode pokolenie.

03

KAMPANIE REKLAMOWE

Cel był prosty: dotarcie do potencjalnych klientów, budowanie wizerunku marki, angażowanie użytkowników w danej kategorii wiekowej, aby zwiększyć aktywność pod publikowanymi treściami.

04

PLANOWANIE DZIAŁAŃ

Naszymi priorytetami były:

  • stworzenie, we współpracy z klientem, ciekawych oraz angażujących młodzież (czyli naszą grupę docelową) treści,
  • precyzyjne dotarcie do wąskiej grupy odbiorców,
  • ważnym czynnikiem w planowaniu naszych działań było to, że grupa docelowa miała bardzo konkretny „termin ważności” wynoszący 1 rok (nie licząc tych, którzy z racji zachwytu komunikacją marki postanowili nie zdać i w kolejnym roku znów być ósmoklasistami). Z tego powodu musieliśmy dotrzeć do niej szybko i precyzyjnie oraz zaangażować ją tak, żeby zatrzymać ją na dłużej.

Naszym największym wyzwaniem były ograniczenia i obostrzenia ze strony Facebooka, dotyczące:

  • wymiarów grafik: najlepsze rezultaty reklamowe uzyskują grafiki o wymiarach 1080x1080,
  • ilości tekstu na grafice: zbyt dużo tekstu ucina zasięgi reklamowe.

Nasze obawy dotyczyły zatem promocji postów oraz tego, czy reklama z tak dużą ilością tekstu zostanie zatwierdzona. Facebook dba o to, aby użytkownicy nie czytali zbyt wiele i wyróżnia 4 poziomy ilości tekstu na obrazie reklamowym, które bezpośrednio wpływają na jego zasięg:

Oceny tekstu na obrazie
Tekst obrazu: OK
Reklama będzie wyświetlana poprawnie.
Tekst obrazu: Niska
Zasięg reklamy może być nieco mniejszy.
Tekst obrazu: Średnia
Zasięg reklamy może być znacznie mniejszy.
Tekst obrazu: Wysoka
Reklama nie może być wyświetlona.

źródło: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

Podczas tworzenia kampanii reklamowej z wybraną przez nas grafiką, komunikaty ze strony Facebooka wyglądały niestety następująco:

Tekst obrazu: Wysoka
Reklama nie może być wyświetlona.
Możesz wcale nie dotrzeć do odbiorców, ponieważ na obrazie znajduje się zbyt wiele tekstu. Facebook preferuje obrazy reklamowe bez tekstu lub z niewielką ilością tekstu. O ile dana reklama nie jest wyjątkiem, zmień obraz, zanim złożysz zamówienie.

źródło: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

Aż tu nagle niespodzianka! Pomimo wcześniejszych komunikatów i grożenia palcem przez Facebooka, reklama z powodzeniem docierała do zainteresowanych treściami użytkowników, co można zauważyć poniżej:

Budżet
Zestaw reklam
Ostatnia istotna zmiana Wyniki Zasięg Wyświetlenia Koszt / wynik
200,00 zł
Całkowity
8904
Aktywność u...
62 380 138 640 0,02 zł
Za aktywność z...
- 8904
Aktywność u...
62 380
Ludzie
138 64
Łącznie
0,02 zł
Za aktywność z...

04

DZIAŁANIA

1. Aby zrealizować założony cel, zaczęliśmy przygotowywać ciekawe wizualnie treści, pomocne ósmoklasistom przy nauce do egzaminu oraz promować je za pomocą płatnych kampanii reklamowych.

2. W trakcie analizy oraz raportowania naszych działań organicznych zauważyliśmy, że bardzo dużym zaangażowaniem cieszą się posty z wiedzą w pigułce w formie tzw. map myśli. Mamy tylko nadzieję, że nie posłużyły one jako jedyne źródło przygotowań do matury ;) Statystyki przykładowego posta poniżej:

Skuteczność Twojego posta
94 266 Liczba odbiorców
480 Reakcje, komentarze i udostępnienia
295
Lubię to!
280
Dotyczące posta
15
Dotyczące udostępnień
44
Super
42
Dotyczące posta
2
Dotyczące udostępnień
4
Ha ha
4
Dotyczące posta
0
Dotyczące udostępnień
1
Wow
1
Dotyczące posta
0
Dotyczące udostępnień
1
Przykro mi
1
Dotyczące posta
0
Dotyczące udostępnień
64
Komentarze
57
Dotyczące posta
7
Dotyczące udostępnień
72
Udostępnienia
67
Dotyczące posta
5
Dotyczące udostępnień
12 996 Kliknięcie posta

3. Drugim etapem naszych działań reklamowych było zebranie informacji, rozeznanie się na temat grupy docelowej oraz przygotowanie strategii działań reklamowych.

4. Poszukiwanie ósmoklasistów rozpoczęliśmy „targetując” reklamę wg zainteresowań oraz wieku grupy docelowej.

Zaangażowanie, wynikające z naszej kampanii było większe, niż się spodziewaliśmy! Średni koszt aktywności użytkownika wobec posta wahał się w granicach 0,07  PLN.

5. Wykorzystaliśmy tę szansę i zaczęliśmy z powodzeniem docierać do coraz większej liczby osób z grupy docelowej. Kula śnieżna i te sprawy.

Treści edukacyjne i wiedza w pigułce spodobały się oraz przyciągały docelową grupę odbiorców. Niespodziewanym, pobocznym efektem naszych działań było dotarcie również do grona nauczycieli i rodziców, którzy z chęcią udostępniali treści na swoich prywatnych kontach, jak i stronach szkół.

Wysokie zasięgi, przy niewielkich nakładach na reklamę sprawiły, że osoby zainteresowane treściami, angażowały się pod postami oraz dołączały do grona fanów strony.

W ciągu 5 miesięcy zwiększyliśmy liczbę fanów ponad dwukrotnie, przeznaczając 1170 zł na kampanie reklamowe. Może to nie tempo Billie Eilish, ale wstydu nie ma!

Przyrost fanów:

  • luty: 4100
  • czerwiec: 9250
korona

EFEKTY

  • pokaźny fanbase - ponad 5 tysięcy nowych fanów strony (luty - czerwiec),
  • zaangażowanie - w marcu przekroczyło ono liczbę ponad 2100 reakcji,
  • łączna liczba aktywności pod postami, zasięg - kwiecień:
Wyniki Zasięg Wyświetlenia Koszty / wynik Wydana kwota Zakończenie Harmonogram Koszt aktywności
wobec posta
4843
Aktywność u...
5148 76 547 0,02 zł
Za aktywność z...
100,00 zł z 100,00 zł 12 kwi 2019 9 kwi 2019 - 12 kwi 2019
4 dni
0,02 zł
7082
Aktywność u...
63 354 127 698 0,02 zł
Za aktywność z...
150,00 zł z 150,00 zł 7 kwi 2019 1 kwi 2019 - 7 kwi 2019
6 dni
0,02 zł
4254
Aktywność u...
46 873 78 048 0,02 zł
Za aktywność z...
100,00 zł z 100,00 zł 15 kwi 2019 12 kwi 2019 - 15 kwi 2019
3 dni
0,02 zł
4019
Aktywność u...
38 591 74 539 0,02 zł
Za aktywność z...
100,00 zł z 100,00 zł 9 kwi 2019 7 kwi 2019 - 9 kwi 2019
3 dni
0,02 zł
3180
Aktywność u...
50 045 74 420 0,03 zł
Za aktywność z...
100,00 zł z 100,00 zł 12 kwi 2019 10 kwi 2019 - 12 kwi 2019
3 dni
0,03 zł
11 197
Aktywność u...
15 972 22 091 0,04 zł
Za aktywność z...
50,00 zł z 50,00 zł 6 kwi 2019 4 kwi 2019 - 6 kwi 2019
3 dni
0,04 zł
553
Aktywność u...
17 231 20 750 0,05 zł
Za aktywność z...
30,00 zł z 30,00 zł 15 kwi 2019 14 kwi 2019 - 15 kwi 2019
17 godz.
0,05 zł
1500
Aktywność u...
42 796 59 228 0,06 zł
Za aktywność z...
89,25 zł z 90,00 zł 14 kwi 2019 12 kwi 2019 - 14 kwi 2019
3 dni
0,06 zł
220
Aktywność u...
6892 7779 0,09 zł
Za aktywność z...
20,00 zł z 20,00 zł 16 kwi 2019 15 kwi 2019 - 16 kwi 2019
3 dni
0,09 zł
46
Aktywność u...
723 833 0,10 zł
Za aktywność z...
4,64 zł z 35,00 zł 6 kwi 2019 4 kwi 2019 - 6 kwi 2019
3 dni
0,10 zł
27 891
Aktywność u...
126 963
Ludzie
576 960
Łącznie
0,03 zł
Za aktywność z...
893,89 zł
Łącznie wydatki
0,03 zł
Za czynność

Wyniki przykładowej reklamy:

Budżet
Zestaw reklam
Ostatnia istotna zmiana Wyniki Zasięg Wyświetlenia Koszt / wynik
100,00 zł
Całkowity
4254
Aktywność u...
46 873 78 048 0,02 zł
Za aktywność z...
- 4254
Aktywność u...
46 873
Ludzie
78 048
Łącznie
0,02 zł
Za aktywność z...

WNIOSKI

Dzięki dobrze dobranej strategii, stworzeniu angażującego contentu oraz dobrze je uzupełniającym kampaniom FB Ads, zrealizowaliśmy cele klienta: zbudowanie świadomości marki w mediach społecznościowych wśród bardzo wąskiej i specyficznej grupy odbiorców.

Na kolejnym etapie zajmiemy się działaniami takimi, jak:

  • dotarcie do większej liczby fanów,
  • urozmaicanie contentu, aby był jeszcze ciekawszy,
  • kierowanie reklam do wąskiej i specyficznej grupy docelowej: obecnych i przyszłych ósmoklasistów.

Przemyśleliśmy kilka spraw i wyszliśmy z założenia, że chyba zdaliśmy ten egzamin! Piąteczka!

Powrót
r

O nas

Czego możesz się spodziewać
pracując z nami?

O nas